Forum


Groter lettertypeKleiner lettertype
Terug naar de site

Terug naar berichten


Momentje Thu 4 Jan 2018, 19:46
zoeker stop zoeken
 
 
Geen mens op aarde die enig idee heeft wat er het volgende moment allemaal zal gebeuren, welke gedachten, laat staan gebeurtenissen. We trachten alles zo krampachtig in bedwang te houden, een betekenis te geven, omdat we aangeleerd werden dat dat de functie van het brein zou zijn.
Niets is echter minder waar, ook al lijkt dat niet logisch. Terwijl het in wezen de meest essentiële logica betreft, wordt deze meest eenvoudige 'verklaring' van bewustzijn ons nauwelijks of niet aangereikt en niet als “logisch” geapprecieerd.


Bewustzijn in “Zijn” is noch tastbaar, is niet te beredeneren en valt al zeker niet te bereiken. Het “is” gewoon en aanschouwt zichzelf daarbij steeds, zonder dat het enige moeite kost, maakt deel uit van zichzelf, hoe het zichzelf ook voordoet, het “is”.

Op een meer wereldse manier gebracht:
Men kan onmogelijk tegelijk zoeken en verwachten te vinden. Zodra het gezochte wordt gevonden, valt het zoeken weg. Vinden is dan ook meer zoiets als “het zoeken achter je laten”. Natuurlijk is er daarvoor soms 'actie' vereist, maar de zoeker in ons wéét niet welke actie, anders zouden we weer niet zoeken, maar gewoon weten. Het heeft dus geen zin om onszelf verhaaltjes te vertellen. Wat komt, komt en wat gaat, gaat. Wij kunnen enkel observeren “blijf daarvan af, doe dit niet, doe dat wél ...”, maar jammer genoeg, zo werkt het niet. Hoe werkt het -volgens mij althans- dan wel? Tja, eigenlijk, eerlijk gezegd, ik heb geen flauw benul van hoe ik nou gestopt ben met drinken. Het is me uiteindelijk na veel “zoeken” overkomen. Moeiteloos, dat is hier een kwetsend woord, het heeft zeker en vast niet gezorgd voor de meest “aangename” periode in mijn leven, verre van uiteraard. Als je deze “nu” doorstaat, natuurlijk, kan het de hel lijken en wat lijkt, is.

Uiteindelijk heeft dit wel mee de grondslag gelegd om te kunnen leren begrijpen wat “bewustzijn” nu eigenlijk “is”, uit wat het leven bestaat, wie die “ik” nu zogezegd is en toont alles dat ooit geweest “is” zijn nut heeft in wat nu “is”.

Wees “een volhouder”??!
Dat werkt niet op bevel!

Hoe zou het anders kunnen zijn dan wat er nu is, enkel wat er nu is, is. Nog nooit heeft ooit een mens een seconde geloofd op een ander moment dan “nu” en nooit zal of kan dat anders zijn
Wat niet nu is, is niet.

Sprookjes en dromen zijn dan ook even 'echt' dan wat wij zo overtuigd realiteit noemen. “Gedachten” zijn niet 'echt', maar maken gewoon het verhaaltje 'echt'. Eens het een keer duidelijk is geworden dat “ik” niet een figuur is in sprookje over 'mij', maar wel de toeschouwer van dat verhaal waarin “ik” zich afspeelt, zien we dat “ik” niet kan bestaan ,enkel het aanschouwen ervan bestaat, en dit “is” er gewoon en steeds “is” het moeiteloos

Het “stoppen met drinken verhaal”, je “ik” kàn het altijd en steeds ter plekke “verzinnen” en beginnen vertellen aan je zelf en ieder die het horen wil!!! Niets, werkelijk niets houdt je tegen, NIETS kan je tegenhouden! Doe het !!! NU. Heel je verhaal zal zoveel leuker worden, als je het nog wil houden whatsoever

The bare essential, een "leuker" leven met minder "zorgen" en zeker geen alcohol-zorgen, het houdt ons zo gekluisterd aan wat we (meestal toch) helemaal NIET zijn.

"Onszelf zijn."
Dat wil toch iedereen. Dat “zoeken” we toch allemaal. Het verrassende is, DAT BEN JE AL !!

En zo “is” ook de cirkel even rond in woord als in dit verhaaltje, als in alles wat “is”.
Een minuscuul klein golfje in een oneindige zee, zonder moeite komt het op en gaat even moeiteloos weer onder.
 
 
 
 

Reageer op dit bericht


Naam
Onderwerp
Uw Bericht
  

Geen HTML toegestaan, Uitgezonderd <code> <b> <i> <u> binnen het bericht.
All URLs and email addresses will automatically be converted to hyperlinks.



  Reageer op een onderwerp of start een nieuw onderwerp.

Verder bevat elk artikel een formulier zodat je erop kunt antwoorden en de lijst met artikelen om in te kijken.
Je kan steeds vragen, via je bijdrage te verwijderen of aan te passen

"Spreek goede woorden, vriendelijke woorden, wijze woorden, bemoedigende woorden.
Zij zijn als zachte regen op een winters veld.
Uiteindelijk zullen zij de verborgen zaden doen ontkiemen."