Terug
 

Vorige Omhoog

Reactie verzenden
 

 
Tabaksreclame
20/07/2002

  Tabaksreclame zet jongeren aan tot roken
Amerikaanse studie bewijst

BRUSSEL -- Liefst 40 procent van de jongeren begint te roken onder invloed van de tabaksreclame. Dat blijkt uit onderzoek in Amerika. Daarmee wordt de bewering van de tabaksindustrie als zou tabaksreclame er niet op gericht zijn nieuwe rokers te creëren maar bestaande rokers naar een specifiek merk te lokken, ontkracht.

Professor John Pierce van de University of California in San Diego heeft vastgesteld dat de reclame bij 40 procent van de tieners verantwoordelijk is voor hun rookgewoonte. Tabaksreclame op borden, bij sport- en televisiemanifestaties, in tijdschriften en zelfs gewone naamsvermelding op kleding bepaalt dus wel degelijk mee of kinderen tussen 12 en 16 jaar al dan niet aan het roken gaan. In de VS is tabaksreclame nog altijd toegestaan behalve in een straal van 300 meter rond de scholen. Een verbod dat de tabaksindustrie overigens respecteert.

Pierce, die meer dan 1.600 Californische jongeren tussen de 12 en 14 interviewde, zegt dat de reclame zelfs sterker is dan het anti-rookgedrag van de ouders. Van de jongeren die in 1996 nog niet rookten, bleek in 1999 30 percent begonnen te zijn. Kinderen van ouders die het roken afkeuren, hebben 50 procent minder kans te beginnen roken. Wie heel strenge ouders heeft, loopt 80 procent minder kans. Wie lakse ouders heeft, maakt slechts 40 procent minder kans om nooit te gaan roken.


Autoracers als voorbeeld
"Natuurlijk kan ik niet bewijzen dat de tabaksindustrie de jeugd bewust verleidt", zegt Pierce. "De jongeren geven zelf aan dat ze interesse kregen in roken door de reclame of de associatie van tabaksmerken met stoer en cool gedrag."

"Als je trendy hemd dezelfde naam heeft als de sigaret die je aangeboden krijgt, dan is het toch normaal dat je ze gaat proberen. Hetzelfde geldt voor sporters en autoracers die voorbeeldfiguren zijn. Zij hebben alles onder controle, ze rijden in de kleuren van een tabaksmerk, dus zal tabak ook wel onder controle zijn."

Uit het onderzoek blijkt dan ook dat een kwart van de rokers gelooft te kunnen stoppen met roken wanneer ze dat willen.
MVI
©Copyright De Standaard