|
28/08/2002 Jan Callebaut
Campagnes
schaden cool imago roken en drinken niet
BRUSSEL -- Het blijkt heel wat moeilijker te zijn
marketinginspanningen tot een goed einde te brengen wanneer het gaat om
dingen die bepaald zijn door de cultuur. Jongeren, zowel in Amerika als
hier, beginnen meer en meer te drinken en herbeginnen met roken. Het roken
blijft daarbij niet altijd bij een sigaretje paffen; nu is marihuana ook
al populair aan het worden. Met de zegen van paarsgroen. Of moeten we het
omdraaien? Is het niet roken en drinken dat populair is maar drinken en
roken dat populair maakt? Paarsgroen wil toch populair zijn? Ook bij de
jongeren. Is de jongerencultuur op dat punt aan het veranderen?
Zijn alle inspanningen om jongeren van het drinken en het roken af te
houden dan tevergeefs geweest? Is cultuur sterker dan alle campagnes tegen
het roken en het drinken samen?
Jonge Marokkanen zie je zelden roken. Vraag aan een jonge Marokkaan waarom
hij niet rookt en hij zal je antwoorden dat de koran het verbiedt. Dat kan
natuurlijk niet zo zijn, want na de koran moesten we hier nog duizend jaar
wachten vooraleer tabak hier bekend was. Of wist God in al Zijn
voorzienigheid dat we duizend jaar nadat zijn engel de koran dicteerde met
dat rokersprobleem te kampen zouden hebben? Laten we het een imam vragen.
Die zal je antwoorden dat in de koran inderdaad niets over sigaretten
staat. Hij zal er echter ook aan toevoegen: kijk eens wat op de pakjes
sigaretten staat. Brengt de gezondheid ernstige schade toe. En de koran
zegt wel dat je je lichaam geen schade mag toebrengen. Niet roken dus.
Geen risicogedrag. Dat behoort tot de cultuur.
Een voorbeeld van hoe de Westerse campagnes tegen de sigaret perfect
samenvallen en samenwerken met de moslimcultuur? De islam verbiedt het
roken niet expliciet, maar in de islam is roken niet cool. Zeker niet bij
jongeren. Een jonge Marokkaan die onder vrienden al eens eentje opsteekt
zal het nooit doen onder de ogen van zijn vader. En dan praten we zelfs
niet alleen over kinderen. Ook al hebben ze de volwassen leeftijd bereikt,
onder vaders ogen roken ze niet. Dat is niet alleen niet cool, de cultuur
verbiedt het. De cultuur is tegen risicogedrag.
Heel anders is het gesteld in Amerika. Uit een onderzoek van het Annenberg
Public Policy Center bij 900 jonge mensen van 14 tot 22 jaar bleek dat
bijna drie op de vier (74%) vinden dat populaire jongeren zich veeleer wel
dan niet begeven aan een of ander risicogedrag zoals sigaretten of
marihuana roken, alcohol drinken, of
gokken.
Populaire jongeren? Populair ondanks of precies omdat ze risicogedrag
vertonen?
,,Als je gedrag associeert met populariteit maakt het die producten meer
aantrekkelijk'', zegt Kathleen Hall Jamieson, directrice van het centrum
dat het onderzoek deed.
Komt daar nog bij dat alcohol en
sigaretten legale drugs zijn en hun populariteitsgehalte dus niets te
maken heeft met het overtreden van de wet. Nu is in verscheidene landen
van de Europese Unie ook het gebruik van marihuana gelegaliseerd of
tenminste getolereerd. Zal het nu moeilijker worden om de jeugd ook van
dat risicogedrag af te houden? Welke marketingmiddelen zal men daar moeten
voor inzetten?
Zeggen dat niet roken populair is, of dat niet roken je populair maakt, is
hier bij ons blijkbaar geen groot succes geweest en de Amerikaanse cijfers
vertellen ons waarom. Moeten we het, om onze jongeren van de sigaret, de
alcohol en de marihuana weg te houden, over een andere boeg
gooien?
Deze kroniek is niet bedoeld om de campagnevoerders tegen
alcohol en tabak hints te geven. Ze hebben hun handen al vol
met Francorchamps. En hints geven kan ook niet. Zolang een product een
meerwaarde te bieden heeft zullen we met of zonder marketing, met of
zonder reclame mensen vinden die voor die meerwaarde kiezen. De meerwaarde
zit echter niet in het product zelf; de consument legt ze er in. Het is
aan de marketingmensen om dat te ontdekken en daarop in te spelen.
Het product een ,,minwaarde'' meegeven? Daar is marketing niet aan toe.
Wil men jongeren van de sigaret, de alcohol
en de marihuana afhouden, dan zal onze hele cultuur moeten veranderen
|
|
|
|
|
|